Breinkrachten
Hoe flexibel ben je, kun je een plannetje goed uitvoeren, kun je dingen op tijd doen en heb je je emoties onder controle? Het zijn allemaal belangrijke executieve vaardigheden. Niet alleen om tot leren te komen, maar ook om als mens te groeien. Het zit allemaal in je hoofd, ‘breinkrachten’ noemen we dat. Iedereen heeft ze. Wij gebruiken de methode Breinkrachten om kinderen te helpen hun eigen breinkrachten te ontdekken en te versterken.
Kanjertraining
Kinderen zijn niet alleen individuen met breinkrachten, maar ook onderdeel van een groep. Je hebt je altijd tot anderen te verhouden. Maar hoe doe je dat? Hoe werk je samen? Hoe ga je om met conflicten? Met de kanjertraining leren wij kinderen dat je ‘een kanjer’ bent als je je sociaal opstelt en rekening houdt met anderen. We maken ongewenst gedrag bespreekbaar en stimuleren positief gedrag.
Wat zijn jouw talenten?
Niets maakt kinderen zelfverzekerder dan wanneer ze dingen kunnen doen waar zij goed in zijn. Als kinderen bij ons op school komen, weten we vaak ook nog niet wat dat is. Dat gaan we samen ontdekken. Niet voor niets bieden wij een breed aanbod aan activiteiten aan.
Zo merk je met de muzieklessen in de groep snel genoeg of je muzikaal bent. Als je goed kunt knutselen, komt dat zeker naar voren tijdens de handvaardigheidslessen. We gaan een paar keer per jaar op excursie naar een museum, maken onze leerlingen mediawijzer en rekken de verbeelding van onze kleuters op met thema’s die uit het leven gegrepen zijn. We zijn steeds op zoek naar nieuwe, betekenisvolle prikkels, de ene keer op het gebied van cultuur, de andere keer in de techniek.
De basisvakken zijn belangrijk
Met al deze prikkels leren kinderen zichzelf steeds beter kennen en krijgen zij meer vertrouwen. Als je ons vraagt wat onderwijs mooi maakt, is het dit groeiproces. Natuurlijk, de domeinen taal en rekenen zijn belangrijk. Zij vormen de basis voor ontwikkeling en wij hechten er veel waarde aan. Maar onderwijs kan – en moet – zoveel meer zijn. Als school willen wij die ruimte graag verkennen.